Przeczytaj w
10 min
Leasing operacyjny (w przeciwieństwie do finansowego) daje możliwość wykupienia przedmiotu po zakończeniu okresu trwania umowy. O tym, jaki wykup w leasingu będzie obowiązywał, można zadecydować już na początku, wybierając niższą lub wyższą jego wartość. Obie opcje mają swoje plusy i minusy. Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się, która z nich będzie lepsza dla Ciebie.
To po prostu cena, jaką trzeba zapłacić po zakończeniu umowy za przedmiot leasingu, aby stał się on własnością leasingobiorcy. Jej wysokość zależy przede wszystkim od czynników, takich jak: opłata wstępna, wysokość raty i okres użytkowania. W praktyce oznacza to, że leasing z wysokim wykupem będzie bardziej opłacalny na początku i podczas trwania umowy. Natomiast leasing z niższym wykupem będzie droższy podczas użytkowania, ale jego koszt całkowity zwykle wyniesie mniej niż w pierwszej opcji.
Leasing z wysokim wykupem to forma finansowania operacyjnego umożliwiająca zawarcie umowy z niskim wkładem własnym i ratami.
Leasing z niskim wykupem to forma finansowania operacyjnego z wysokim wkładem własnym i ratami, ale o niższym koszcie całkowitym.
Z reguły leasing z wysokim wykupem oznacza niższe raty i niższą opłatę wstępną. Wybierając taką opcję, możesz pozwolić sobie na droższy samochód niż przy analogicznej ofercie z niską wartością wykupu. Wiąże się on jednak z pewnymi ograniczeniami. Leasingodawca nie ma gwarancji, że klient wykupi auto i dlatego zazwyczaj wyznacza limit kilometrów, które można przejechać w czasie trwania umowy. Jeżeli nie zależy Ci na tym, żeby wejść w posiadanie auta, warto potraktować taką ofertę po prostu jako leasing z niską ratą bez końcowego wykupu.
Najchętniej korzystają z niego przedsiębiorcy, którym nie zależy na tym, aby stać się właścicielem samochodu po zakończeniu okresu umowy. Wysoki wykup w leasingu okaże się wtedy najkorzystniejszy, ponieważ jego raty będą w dużej mierze odpowiadały spadkowi wartości pojazdu. Dodatkową zaletą jest elastyczność, która może być szczególnie ważna dla przedsiębiorców nastawionych na ciągły rozwój. Pozwala ona zmienić auto na nowszy model, zamiast wiązać się z nim na stałe, dokładając sobie tym samym obowiązków związanych z samodzielnym utrzymaniem floty.
Leasing z wysokim wykupem | Leasing z niskim wykupem |
---|---|
Niskie raty | Wysokie raty |
Niska opłata wstępna | Wysoka opłata wstępna |
Elastyczność | Mniejsza elastyczność |
Wysoki koszt całkowity | Niski koszt całkowity |
Ryzyko związane ze szkodą całkowitą | Możliwość wykupu nawet za symboliczną kwotę |
Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, osoby decydujące się na taki rodzaj finansowania najczęściej nie planują stać się właścicielami auta po zakończeniu umowy. Oznacza to, że w wypadku szkody całkowitej lub poważnego uszkodzenia pojazdu, podstawowa polisa AC może okazać się niewystarczająca. Dlatego przy wyborze leasingu z wysokim wykupem warto rozważyć także zakup ubezpieczenia GAP, które w razie poważnej szkody pokrywa różnicę między świadczeniem wypłaconym w ramach polisy AC i początkową wartością samochodu.
Nie, z definicji leasing operacyjny daje taką możliwość. Warto podkreślić, że jest to opcja, a nie obowiązek. Na początku ustalisz, jak wysoki wykup w leasingu będzie obowiązywał, a dopiero po zakończeniu okresu umowy zadecydujesz, czy chcesz wykupić pojazd i stać się prawnym właścicielem przedmiotu leasingu.