Formularz kontaktowy
Loading...
+48 22 104 00 44

Chcesz zwrócić kupiony samochód? Przeczytaj, kiedy to możliwe i ile masz czasu

Przeczytaj w

10 min

blogpost

No i klapa – Twoja nowo zakupiona motoryzacyjna perełka okazała się fiaskiem. Ukryte usterki techniczne, zajęcie przez komornika czy brak aktualnego przeglądu to tylko niektóre wady, jakie możesz zauważyć po zakupie auta. Co wtedy? Po rozczarowaniu przychodzi czas na frustrację, a zaraz po niej – na działanie. Podpowiemy Ci, w jakich sytuacjach możesz zwrócić zakupiony samochód, ile masz czasu i co warto wiedzieć, zanim zaczniesz ubiegać się o zwrot pieniędzy.

Czy możesz oddać samochód po zakupie?

Zależy od powodu, dla którego chcesz to zrobić. Na pewno nie jest łatwo oddać samochód bez podania istotnej przyczyny (bo np. kupiłeś je pod wpływem emocji lub pilnie potrzebujesz gotówki), a gwarancja zwrotu samochodu w ciągu 7 dni to mit powielany przez wielu internautów. Co mówi UOKiK? Według przepisów tylko w przypadku sprzedaży internetowej lub poza lokalem masz prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Na zwrot auta masz z kolei nieco więcej czasu, ale uwaga – sprzedaż samochodu odbywa się zazwyczaj stacjonarnie, a wtedy przepis o 14 dniach nie obowiązuje. Wciąż mowa tu o zwrocie towaru bez podania przyczyny – inaczej jest, kiedy zauważysz wadę techniczną lub prawną, która uniemożliwia Ci bezpieczne korzystanie z pojazdu. Co wtedy?

Wada ukryta samochodu. Ile masz czasu na zwrot?

Kupno samochodu, który posiada wadę ukrytą to zupełnie inny przypadek. W takiej sytuacji prawo staje po Twojej stronie. Jeśli auto ma wadę, o której nie poinformował Cię sprzedawca, masz pełne prawo do zwrotu samochodu na zasadzie rękojmi. Co więcej, możesz też ubiegać się o obniżenie ceny auta, wymianę albo naprawę usterek, czyli usunięcia wad, których nie byłeś świadomy w momencie transakcji. Wskazówka: nie próbuj samodzielnie naprawiać auta. Wprowadzenie jakichkolwiek zmian sprawi, że trudniej będzie Ci je zwrócić – kto uwierzy, że usterka była tam wcześniej i nie powstała przez Twoje majsterkowanie?

Co z terminami? Przepisy mówią jasno, ile masz czasu na zwrot samochodu używanego z tytułu rękojmi. Sprzedający ponosi odpowiedzialność za wady fizyczne i prawne przez 2 lata od dnia podpisania umowy. Ty masz z kolei obowiązek, by zgłosić wadę jak najszybciej od wykrycia – najlepiej w ciągu miesiąca. Ale spokojnie. Prawo przewiduje też sytuacje, w których sprzedający celowo wprowadzi się w błąd, np. cofając licznik. Wtedy mówimy o wadzie zatajonej podstępnie. W takiej sytuacji możesz odstąpić od umowy kupna samochodu bezterminowo w ramach rękojmi.

Zwrot samochodu po zakupie od osoby prywatnej lub dealera

Kupiłeś używany samochód i chcesz go zwrócić? Zasady są podobne niezależnie od tego, czy to pojazd od autoryzowanego dealera, czy osoby prywatnej. Podstawą jest tu pisemnie złożona reklamacja, najlepiej wysłana listem poleconym. Określ w niej, kiedy zauważyłeś wadliwy element i precyzyjnie go opisz. Przedstaw też żądania, np. zwrot całej kwoty zakupu. Sprzedający ma 14 dni na odpowiedź – przy czym może zaproponować Ci bezpłatną naprawę usterek zamiast zwrotu pieniędzy.

Pamiętaj! Rękojmia nie zadziała w każdym przypadku

Zwrot na zasadzie rękojmi nie zawsze jest taki prosty.

Warto pamiętać, że prawo ma chronić nie tylko nabywcę samochodu, ale także drugą stronę. Kiedy nie możesz zwrócić pojazdu mimo wykrycia wady?

  • Sprzedający poinformował Cię o wszystkich wadach i byłeś w pełni świadom stanu technicznego auta – chyba że odkryjesz usterkę, którą zataił sprzedawca.

  • Wada wynika ze zużycia pojazdu.

Co to dla Ciebie oznacza? Zanim podpiszesz umowę, dokładnie sprawdź auto zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. Zakup używanego samochodu powinien być w pełni przemyślany. A jeśli nie do końca wiesz, na co zwrócić uwagę, wybierz się na przegląd techniczny. Dzięki temu będziesz wiedział, co kupujesz.

Przeczytaj, co sprawdzają podczas przeglądu i ile to kosztuje w 2022 roku!

Poznaj alternatywę kupowania samochodu od osoby prywatnej

Zamiast ryzykować trafienie na wady pojazdu spowodowane przez zatajenie albo zaniedbanie ze strony prywatnego sprzedawcy, lepiej zdecydować się na wygodne i zaufane finansowanie na Car&More. Wybierając leasing na tej platformie, zapewniasz sobie minimalnie 12-miesięczną gwarancję oraz pewność, że wybrany przez Ciebie samochód pochodzi od autoryzowanego dealera i jest po przeglądzie. Jeżeli chodzi o używane auta, to najbezpieczniejsza opcja.

Jak wygląda zwrot w przypadku samochodu z Car&More?

W przypadku zwracania pojazdu na gwarancji należy wpłacić na konto bankowe z faktury kwotę o wysokości 184,50 brutto, natomiast potwierdzenie przelewu należy przesłać na adres mailowy służący wcześniejszej korespondencji. Następnie zostaje przygotowana symulacja kaucji, której opłacenie daje możliwość zwrotu samochodu. Jej wartość stanowi różnica między sumą należności do zapłaty przez klienta i cenę netto auta, która ustalona jest na podstawie bazy EUROTAX. Całość opłaty naliczana jest zgodnie z OWL, paragraf 7, pkt 5: "Za przygotowanie wstępnego rozliczenia Umowy z ust. 2". Po uiszczeniu określonej kwoty możesz już przechodzić do fizycznego zwracania pojazdu. Wadliwy samochód należy dostarczyć do partnera finansującego w godzinach 10:00-16:00. Jego dokładny adres otrzymasz na 3 dni przed datą zdania auta. Odbiór pojazdu zostanie potwierdzony na miejscu odpowiednim protokołem zdawczo-odbiorczym.

Jakie kroki podejmie następnie platforma Car&More?

Gdy wszystkie działania opisane w powyższym akapicie zostaną zakończone, rozpocznie się ustalanie kwoty, którą otrzymasz w ramach gwarancji. Proces przebiega w następujący sposób:

  1. Rzeczoznawca dokonuje wyceny wartości zwróconego samochodu.

  2. Pojazd zostaje wystawiony na sprzedaż we wszystkich kanałach komunikacji i sprzedaży, jakimi dysponuje Grupa VEHIS. Możesz także na własną rękę szukać klienta na samochód.

  3. Po sprzedaży pojazdu następuje ostateczne rozliczenie Twojej umowy leasingu. W przypadku nadpłaty zostanie ona zwrócona na Twój rachunek bankowy, w przeciwnym wypadku będziesz zobowiązany do uregulowania różnicy.

Nie odpowiada Ci taki sposób zwrotu na gwarancji? Masz także możliwość przepisania cesji leasingu na innego korzystającego.

Gdzie kupić samochód używany, by nie żałować?

Nie musisz męczyć się ze zwrotem zakupionego auta używanego. Jak to zrobić? Wybieraj tylko spośród sprawdzonych ofert! W Car&More starannie selekcjonujemy auta, zanim udostępnimy je dla Ciebie. Liczą się dla nas m.in.:

  • minimalny przebieg,

  • pełna historia serwisowa i gwarancyjna,

  • perfekcyjny stan techniczny i wizualny.

Koniec z obawami o wady samochodu. Gdy zawierasz umowę, wiesz doskonale o wszystkich ewentualnych mankamentach. Na karcie produktu umieszczamy szczegółowe informacje o stanie technicznym auta. Załączamy też pakiet zdjęć, które dokładnie zobrazują Ci auto. Nie lubisz formalności? Idealnie. W Car&More wszystko załatwisz online, bez wychodzenia z domu. Wybierzesz swoje wymarzone auto, a my dostarczymy Ci je prosto pod drzwi!

Samochód kupiony? Sprawdź: Jak wygląda rejestracja samochodu używanego? Poradnik krok po kroku

Sprawdź często zadawane pytania:

Ile mam dni na zwrot zakupionego samochodu?

Jeżeli kupujesz samochód przez internet lub poza lokalem (w przypadku dealera), możesz odstąpić od umowy w ciągu 14 dni.

Co to jest rękojmia?

Rękojmia to rodzaj gwarancji udzielonej przez sprzedawcę kupującemu – także przez osoby fizyczne. Zapewnia, że sprzedawana rzecz jest wolna od wad i posiada określone cechy. Jeżeli mimo to auto posiada usterki, kupujący ma prawo dochodzić swoich praw, w tym między innymi do naprawy, wymiany lub zwrotu pieniędzy. Rękojmia w przypadku auta jest udzielna na okres 2 lat.

Czy możliwy jest zwrot samochodu po zakupie w terminie 14 dni bez powodu?

Wbrew panującym opiniom nie ma możliwości zwrotu auta kupionego bez podania przyczyny.

Czy można zwrócić zakupiony pojazd od osoby prywatnej lub firmy?

Tak, jest możliwość dokonania zwrotu auta, jeżeli powołasz się na uprawnienia z tytułu rękojmi tzn. gdy samochód posiada ukryte wady.

Czy każdą wadę można uznać za ukrytą?

Nie, wada ukryta to jedynie te uszkodzenia, o których nie poinformował sprzedający podczas podpisywania umowy kupna-sprzedaży. Warto pamiętać, że wadą ukrytą nie są także nieprawidłowości powstałe w wyniku zużycia samochodu.

Czym jest wada ukryta?

Wada ukryta to usterka lub nieprawidłowość w aucie, która nie jest widoczna podczas oglądania lub przejażdżki próbnej, ale wpływa na jakość lub bezpieczeństwo. Odkrywa się ją dopiero w trakcie użytkowania samochodu, ale była niezauważalna podczas zakupu.

blogpost

Najtańszy kredyt na samochód – czyli jaki?

blogpost

Auta używane z gwarancją – dlaczego warto?

blogpost

Słoń w salonie (samochodowym)

Kontakt

E-mail: kontakt@carmore.plTelefon: +48 22 104 00 44Pn.-pt. 9:00-17:00