Loading...
+48 22 104 00 44

Odwieczny dylemat, czyli diesel kontra benzyna

Przeczytaj w

10 min

blogpost

Diesel czy benzyna – to jedno z kluczowych pytań, które zadaje sobie każdy przy wyborze samochodu. Największym problemem z odpowiedzią na nie jest brak jednoznacznej odpowiedzi – optymalny wybór zależy od naszych preferencji, wykorzystywania samochodu i wielu innych czynników. Przyjrzymy się im bliżej!

Wśród nowych samochodów coraz większą część rynku zaczynają zajmować silniki elektryczne i hybrydowe. Jednak wciąż wielu kierowców decyduje pomiędzy benzyną a dieslem. Zanim na dobre zadomowią się u nas ekologiczne napędy, wybór pomiędzy tymi dwoma opcjami pozostanie codziennością. Czym powinniśmy kierować się przy wyborze naszego wymarzonego auta?

Koszt zakupu

Nie jest żadną tajemnicą, że samochody z silnikami dieslowymi są droższe w zakupie od swoich benzynowych odpowiedników. Różnica pomiędzy nimi zależna jest od wieku samochodu – im młodszy samochód wybieramy, tym większa będzie różnica pomiędzy tymi wersjami. Im dalej w przeszłość, tym bardziej te różnice się zacierają.

Tę rundę wygrywa: benzyna

Koszty użytkowania

Wyższa cena zakupu w wersji z silnikiem diesla może zostać zrekompensowana poprzez wyraźnie niższe spalanie. Dzięki wyższej sprawności cieplnej silniki te potrafią spalać ok. 25% mniej paliwa. Jeszcze parę lat temu efekt ten był potęgowany przez niższe ceny ropy, ale obecnie od dłuższego czasu ceny 95 i diesla znajdują się na bardzo zbliżonym poziomie. Równowaga między wyższą ceną zakupu a niższym spalaniem jest jednym z kluczowych elementów wyboru silnika. Jeżeli jeździmy głównie po mieście, to warto skupić się bardziej na modelach benzynowych. Jeżeli często pokonujemy długie trasy, to silnik diesla może być dla nas atrakcyjniejszy. Uogólniając i upraszczając, eksperci często szacują, że silniki benzynowe są bardziej opłacalne, jeśli w ciągu roku pokonujemy dystans nie większy niż 15-20 tysięcy kilometrów.

Kolejnym ważnym aspektem są koszty i częstotliwość wizyt w serwisach samochodowych. Silnik benzynowy ma znacznie prostszą budowę i dzięki temu jego koszty serwisowania są znacznie niższe. Co więcej, jego awaryjność jest niższa w porównaniu do silników diesla. Na korzyść tego drugiego przemawia za to trwałość. Bardzo popularny w ostatnich latach trend downsizingu, czyli zastępowaniu większego silnika mniejszym, bardziej wysilonym i tym samym wydajniejszym odbił się na trwałości silników benzynowych, które swój żywot często kończą szybciej niż ich dieslowe odpowiedniki.

Tę rundę wygrywa: diesel (nieznacznie)

Ekologia

Spadek popularności diesla w ostatnich latach ma głównie podłoże ekologiczne. Punktem zwrotnym była tu afera Dieselgate. Odkąd na światło dzienne wypłynęły oszustwa Volkswagena, popularność i udział rynkowy mocno zanieczyszczających powietrze silników dieslowych istotnie się obniżyła.

Kwestia stosunku do ekologicznych problemów jest kwestią indywidualną, warto jednak wiedzieć, że przyszłość diesla nie maluje się w kolorowych barwach. O ile przez parę najbliższych lat jego posiadacze nie powinni mieć żadnych problemów, o tyle w dłuższej perspektywie sukcesywnie zaostrzające się normy emisji spalin, wprowadzane przez chociażby Unię Europejską, mogą stać się istotnym problemem. Do zakupu nowego samochodu z dieslowym silnikiem może też zniechęcić fakt, że wiele europejskich miast wprowadzane są sukcesywnie zakazy wjazdu dla diesli.

Tę rundę wygrywa: benzyna

Warto zapamiętać: ON to bezyna czy diesel? Odpowiadamy: diesel. Benzyna oznaczana jest na stacjach paliw jako 95 lub 98.

Właściwości jezdne

Samochody z silnikami diesla są najczęściej kojarzone z nieprzyjemnym klekotem oraz wagą – są często o kilkadziesiąt kilogramów cięższe od swych benzynowych odpowiedników. Te drugie szybciej osiągają temperaturę roboczą, nie mają też one problemów z odpalaniem nawet w niskich temperaturach. Jedną z ważniejszych różnic jest też fakt, że diesel generalnie dysponuje większym momentem obrotowym. W rezultacie, o ile samochód benzynowy pozwoli nam szybciej przyspieszyć od 0 do 100 km/h, o tyle silnik diesla wykaże się większą elastycznością (np. w przyspieszaniu o 60 do 120 km/h).

Tę rundę wygrywa: remis

Jaki silnik wybrać?

Tak jak wspominaliśmy we wstępie – nie ma prostej i jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, jaki silnik powinniśmy wybrać. Decyzja ta zależy nie tylko od pokonywanych przez nas dystansów, przeznaczeniu samochodu czy wygody jazdy, ale też naszego stosunku do kwestii ekologicznych. Mamy jednak nadzieję, że naszym artykułem choć trochę ułatwimy wam podjęcie decyzji.

blogpost

Wybieramy samochód do miasta: automat czy manual?

blogpost

Elastyczny zwrot auta z Car&More – poznaj wszystkie zalety!

blogpost

Auto na abonament jak spotify czy netflix – czy to w ogóle możliwe?

Kontakt

Berry Financial Services (Polska) Sp. z o.o.Aleje Jerozolimskie 123A02-017 WarszawaE-mail: kontakt@carmore.plTelefon: +48 22 104 00 44Pn.-pt. 9:00-17:00